donderdag 6 september 2012

DVB-T USB Stick

Begin juli heb ik een DVB-T USB stick van Terratec besteld.
Het is de Terratec Cinergy TStick RC Rev. 3 en is nog te koop bij Dixons aan de Oude Ebbingestraat 20 te Groningen. De prjjs is € 24,99.
In eerste instantie wou ik deze gebruiken voor oa. ontvangst van Digitenne (de Free to Air zenders) op mijn 10.1" netbook van Samsung 210 plus. Installatie ging via een ISO bestand, nadat ik eerst een image had gemaakt van de bijgeleverde CD-Rom. Installeren ging probleemloos en het scannen naar 'nieuwe zenders' verliep goed. De zenders die 'vrij' te ontvangen waren NED1, NED2, NED3, TVNoord en Digitenne Info. Deze laatste is tijdelijk omgezet naar TV Drenthe.

De ontvangst kwaliteit was zeer goed. 's Avonds gelijk van NED3 opgenomen.
Dat weekend was namelijk North Sea Jazz van start gegaan en zo heb ik nog mooie opnames kunnen maken.
Opnemen van radio programma's is ook een must. Oké, de kwaliteit van de opnames van zowel tv als radio is natuurlijk géén HD kwaliteit. Het beeld is in SD kwaliteit, de audio opnames van de radio in 128 Kbits/s MPEG2.

Zondag wou ik eveneens tv opnames maken, maar het vreemde was, dat het signaal telkens werd  onderbroken. Via de software TerraTec Home Cinema, Ctrl i (control i) kun je dit mooi zien. Na wat gegoogle te hebben kon het propleem aan de USB drivers liggen en heb deze vervangen. Ook dit leverde niets op. Op de ftp site van Terratec heb ik wat oudere versies gedownload en geïnstalleerd. 
Ook dit leverde geen verbetering op.
Constant werd het signaal onderbroken. De eenvoudige magneetvoet antenne verplaatst en voor het woonkamerraam gezet. Mmm nog steeds hetzelfde.
Inmiddels al heel wat uren liggen te kloten en steeds maar weer google raadplegen naar oplossingen, totdat ik erachter kwam dat het 'stoorsignaal' afkomstig was van een scanner.
Op de vensterbank staan een paar radioscanners te scannen en de Realistic Hyperscan Pro-2006 bleek de boosdoener te wezen. Deze uitgezet en het DVB-T signaal (834 MHz) was nu goed en werd niet meer gestoord. Ik heb dit voor de zekerheid nog een paar keer getest.
De afstand tussen de scanner en mijn netbook is ongeveer 1.25 mtr tot 1.50 mtr. Zeer strange... Schijnbaar stoorde één of andere frequentie die in de scanner stond geprogrammeerd. Nu dit was opgelost heb ik de laatste versie van TerraTec Home Cinema van de ftp site gedownload, zodat die up-to-date is.
Zinsdien werkt alles na behoren en heb mooie radio-/ tv opnames gemaakt.

Software: 
De Terratec site voor updates: http://ftp.terratec.de/Receiver/
ISODisk voor het maken van een ISO image bestand: http://www.isodisk.com/

René




Geen opmerkingen:

Een reactie posten